Am tot observat de-a lungul timpului că dintre miile de agenții și sutele de mii de freelanceri care prestează servicii de promovare online se orientează foarte mult pe partea tehnică a instrumentelor de promovare de azi (din ce în ce mai ușor de folosit, apropo!). În spate, pentur o campanie de succes ai nevoie de mult mai mult! Ai nevoie de o strategie și pe lângă strategie, ai nevoie de creație.
Aici nu ne referim la campaniile mici unde pornești campanii ca să vinzi. Dincolo de a vinde, o campanie poate avea obiective pe termen mediu și lung. Iar cu cât industria promotorului este mai dificilă privind promovarea și împingerea produselor în piață (sau atragerea clienților către produs), creativitatea trebuie să își facă simțită prezența.
Am pus o întrebare în titlu. De ce din ce în ce mai mulți prestatori de astfel de servicii uită de creație, ceea ce este grav? Sau de ce uită ei de strategie? Ceea ce este și mai grav!
Cauzele sunt de ordin multiplu:
- omul, ca individ, are anumite valențe intelectuale. Unii suntem mai orientați spre analiză, ații spre creație. Unii suntem mai raționali, alții mai emotivi. Unii indivizi gândesc mai abstract ș.a.m.d. Este clar că vom găsi cu greu un freelancer care să acopere toate ariile multidisciplinare cu care se intersectează marketingul și în genere publicitatea online ca parte a unei strategii de marketing. Cuiva îi poate lipsi creația, altcuiva strategia și altcineva poate chiar să fie limitat din punct de vedere tehnic (chiar dacă vei ști să setezi o campanie pe Facebook, poate nu cunoști nici un software pentru manipularea și editarea imaginilor, sau poate că nu poți ecraniza imaginea din mintea ta în Photoshop. Abia după mulți ani de experiență am putea spune că un individ capătă valențe multiple și că își poate crește diversitatea de aptitudini.
- mulți tineri au impresia că dacă folosesc Facebook, Instagram, Google și TikTok în fiecare zi, atunci sigur pot gestiona și campanii de promovare.
- sunt și agenții care justifică timpul lucrat și rezultatele cu rapoarte peste rapoarte. Mulți clienți mi s-au plâns că agențiile de dinainte au comunicat foarte slab, nu au reușit să atingă mesajul corect sau că nu au păstrat identitatea vizuală și persoanlitatea brandului sau că „nu făceau decât să trimită rapoarte cu număr de click-uri. Astea nu-s rezultate pentru noi…”.
- la agenții tot oameni lucrează. Diferența este că am putea întâlni o agenție cu o echipă de oameni specializați pe câte ceva.
Mi se pare foarte important ca pentru o campanie serioasă să avem un om care să coordoneze o echipă, fiecare membru pe partea lui: strategie, design și creație, implementare. În procesul de creație poate participa întreaga echipă. Cele mai bune idei vor veni cu siguranță.
Probabil că, dacă ai citit până aici, te întrebi care este cea mai bună alternativă pentru tine și afacerea / ideea / produsul promovat.
Depinde. Depinde de buget, de nivelul campaniei, de rezultatele așteptate și de profilul firmei tale. Dacă ai o firmă mică, recomand să lucrezi cu o firmă medie. Dacă ai o firmă deja foarte dezvoltată, recomand să cauți prestatori cot la cot cu marile corporații, pe principiul, cu cine te aduni, te vei asemnăna. Este important ca freelancerul sau agenția cu care colaborezi să aibă mai multă experiență decât tine pentru că vei avea multe de învățat.
Din punct de vedere al timpului, este posibil ca un freelancer să fie mai flexibil si să răspundă la orice oră. În practică, am întâlnit mulți freelanceri delăsători. Dacă freelancerul nu va mai avea timp pentru proiectul tău, va uita efectiv că exiști sau îi va fi foarte greu să te pasese „unui coleg”.
Din punct de vedere al prețului, posibil ca un freelancer să fie mai ieftin. Sunt și freelanceri care practică prețuri la nivel cu agențiile, unii pe bună dreptate și tot respectul pentru ceea ce pot realiza ei. Alții pur și simplu încearcă să prindă pești.
Din punct de vedere al cunoștințelor, dacă o agenție are vechime, iar în interior se pune accent pe cunoștințe cumulate, angajații acesteia ar putea beneficia de know-how, proceduri de lucru bine puse la punct și bune practici colectate de-a lungul anilor de la toți experții care au trecut pe acolo. În același timp, agențiile, pentru a realiza economii, pot angaja începători sau juniori care să nu știe ambsolut nimic concludent despre marketing online.
Hai că m-am dus într-o zonă pesimistă și o să ajungem să nu mai lucrăm cu nimeni 🙂
Să știți că în piață există și foarte mulți specialiști, oameni și agenții cu rezultate foarte bune și sunt căutați. De regulă nu au timp să se promoveze pe ei, dar nici nu au nevoie căci recomandările vin una după alta.
Abonează-te la newsletter și îți voi trimite ce întrebări poți adresa unui prestator de servicii de marketing online pentru a colecta informații utile despre acesta.